maandag 24 november 2008

Vliegtarieven


Onderstaand bericht is verschenen op de website Antrovista rubriek Mens en Maatschappij eind november 2008

Is vliegen te duur of te goedkoop?

De laatste weken is er weer regelmatig ophef over de in juli van dit jaar in Nederland ingevoerde vlieg- of ecotax. Zo stond afgelopen week in de krant dat Ryanair de luchthaven Maastricht/Aachen niet meer zal gebruiken. Hetzelfde geldt voor chartermaatschappij Transavia die een groot aantal vluchten niet meer vanaf Schiphol maar vanaf Belgische of Duitse luchthavens zal laten vertrekken. Geen wonder dat de Belgische overheid daarom kort geleden besloten heeft om de ecotax in België niet te gaan invoeren. Zij hebben wat extra economische groei hard nodig.
De eerste indruk is dat Nederland zichzelf hierdoor economisch op achterstand zet ten opzichte van de omringende landen, maar voor het milieu is het in ieder geval beter.
Een recent onderzoek van de Stichting Natuur en Milieu, in opdracht van de EU, heeft namelijk aangetoond dat de schadelijke stoffen zoals ammoniak, stikstofdioxide en fijn stof in de lucht de kwaliteitsnormen op grote schaal overschrijden. Nederland heeft de koppositie binnen Europa samen met België en Hongarije. Fijn stof (PM10) levert de meeste gezondheidsschade op: astma, longkanker, hart- en vaatziekten en luchtwegklachten .
De echte vraag is echter, zuiver economisch gekeken, of vliegtarieven te hoog of juist te laag zijn?
Op kerosine (de vliegtuigbrandstof) wordt namelijk geen accijns en in de luchtvaart als geheel geen BTW geheven en zo heeft vliegen een belangrijk prijsvoordeel ten opzichte van de scheepvaart of (vracht-)wagenvervoer. Zo verleidt je iedereen om het vliegtuig te nemen. Het vliegen is feitelijk te goedkoop in vergelijking met andere vervoersmogelijkheden. Trein-, bus- , taxi- en scheepvaart-verkeer hebben die financiële voordelen niet.
Interessant is ook een onderzoek naar de tarieven.
Laten we allereerst onze eigen trots en moedermaatschappij KLM nemen. Die hanteert een schimmig tarievenstelsel waar niemand wijs uit wordt, maar waarvan wel meteen duidelijk is dat de kortste afstanden zeker niet het goedkoopste zijn !
Als je vanuit Amsterdam naar New York retour wil vliegen dan betaalde je daar in mei 2008 bijna € 600 voor. Doe je dat vanuit London dan kost het maar € 341, vanuit Madrid € 340, vanuit Frankfurt € 507 en vanuit Rome € 517 . De laatste reizen gaan allemaal via Amsterdam. Waarom zijn burgers uit andere Europese landen goedkoper af terwijl ze een duidelijk langere afstand moeten afleggen? Deze prijzen zijn dus geen afspiegeling van de werkelijk gemaakte kosten maar hebben meer te maken met de mate van concurrentie en marktmisbruik.
KLM wil graag klanten werven in andere landen, die normaal de voorkeur aan hun moedermaatschappij zouden geven. Jammer voor de Nederlanders die op Schiphol ook al te maken hebben met bijna de hoogste vlieghavenkosten van heel Europa en hoge parkeerkosten. Verder is het zo dat de ticketprijzen bijna van dag tot dag verschillen als ware het beurskoersen.
Er is nog een lange weg te gaan naar een eerlijke en solidaire economie!!

Geen opmerkingen: