Onderstaand artikel is ook verschenen als opiniestuk in het Eindhovens Dagblad op dinsdag 15 maart 2016
Prof. Dr. Nic(o)
Douben heeft als emeritus hoogleraar van de Technische Universiteit in Eindhoven
eind augustus 2013 in het Eindhovens Dagblad een column geschreven , onder de
titel “Heilig geloof in de markt”, waarin
hij kritiek uit op het huidige kapitalistische economische systeem. Dit systeem
heeft volgens hem vele nadelen voor milieu en samenleving. Daarin
heeft Douben uiteraard gelijk, al geeft hij in het betreffende artikel geen
zinvol alternatief. Als reactie op zijn
visie heb ik een ingestuurde reactie opgesteld die ook op 4 september 2013 is
geplaatst in het Eindhovens Dagblad. Zie ook
http://www.ed.nl/mening/solidaire-economie-als-wenkend-alternatief-1.3987593 . Dat stuk had als titel “Solidaire Economie als wenkend alternatief”.
Daarin probeer ik juist wel alternatieve visie’s te beschrijven zoals van Albert Einstein,
Ricardo Semler en Rudolf Steiner.
Kennelijk
heb ik Douben daarmee wat inspiratie gegeven, want nu bijna drie jaar later is
tot mijn grote verrassing een boekje van hem verschenen onder de titel “Solidaire Economie”. In het ED van 11
december 2015 heeft redacteur Chris Paulussen er een bespreking van
gegeven.
Douben is
eerlijk en refereert in zijn voorwoord ook naar zijn eerdere artikel en de
reacties die het opleverde. Voor mij was het echter niet alleen een positieve
verrassing, omdat ik al vanaf eind 2009
een e-book op internet heb geplaatst met dezelfde titel. http://solidaireeconomieboek.blogspot.nl/2009/12/eerste-delen-van-nieuw-boek.html
. Dit boek zal in 2016 ook verschijnen in een papieren versie, zo heb ik
van de uitgever begrepen. Nu zal ik echter moeten zoeken naar een andere titel
om misverstanden te voorkomen .
N.Douben(foto: www.ag-eindhoven.nl) |
Uiteraard
ben ik heel nieuwsgierig geworden of Douben zich door dezelfde
bronnen/auteurs laat inspireren en welke
uitleg en betekenis hij geeft aan het begrip solidaire economie. Voor mij is
het begrip een rechtstreekse verwijzing naar de maatschappijvisie en
economische visie van Rudolf Steiner. Steiner beschreef dat het begrip
solidariteit, of het wat meer ouderwetse
begrip broederschap dat we kennen als een van de drie waarden uit de Franse
revolutie (Liberté, Egalité en Fraternité), leidend
moet zijn in de economie. De economie
is dat door mensen ontwikkelde maatschappelijke systeem, dat de mensheid moet
voorzien in alle behoeften naar producten en levensmiddelen. Iedereen heeft
recht op de voortbrengselen van de natuur en de aarde, zonder het milieu of
toekomstige generaties te schaden. In de
economie produceer je niet voor jezelf maar voor anderen, voor de mensheid. In de bibliografie
achterin het boekje van Douben kom je echter de naam van Rudolf Steiner niet
tegen, net zo min als Ricardo Semler.
De kernboodschap
van Douben is: “In de strategie van ondernemingen dienen ook de ecologische en sociale
effecten van het huidige economisch handelen meegenomen te worden voor de
toekomstige generaties en alle regio’s elders in de wereld”. Dit klinkt
niet zo revolutionair als een communistisch of socialistisch alternatief, maar
eerder als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen(MVO). Dat
vereist ook een ongekende transparantie
stelt Douben en geen slimme marketing.
Zijn voorwoord eindigt met de zinsnede: ”…een
welgemeend streven naar een meer duurzame en betere wereld voor iedereen”.
Dat is het ideaal en “dat vraagt ook om
een meer bewuste burger en consument”. “We
moeten het kapitalisme herijken tot een maatschappelijk- economisch stelsel dat
gebaseerd is op een meer solidaire grondslag”. Douben streeft dus niet naar afschaffing van de markteconomie, maar naar
een verbetering van de werking door meer overheidsbemoeienis en het
terugdraaien van privatisering in een aantal kernsectoren.
Opvallend is dat Douben niet bekend is met het platform Duurzame en Solidaire Economie (DSE) dat al jaren vanuit de Universiteit van Tilburg o.l.v. Lou Keune aan de weg timmert om dit begrip bij grote groepen mensen en de politiek duidelijk te maken.
Volgens
Douben is het ook een lange weg om een meer solidaire economie te realiseren. Het
ideaal is duidelijk en inderdaad zeer wenselijk maar ook een vorm van wishful
thinking. We willen allemaal toch een vreedzame, rechtvaardige wereld en een
eerlijke economie. Bij mij rijst echter de vraag: hoe je dat wilt bereiken? Welke vorm pas
daarbij, welke structuren en procedures? Een klein
begin is misschien hoofdstuk 7 dat als titel heeft “Naar meer systeem
innovatieve ketens”. Daar beschrijft hij de coöperatievorm waarbij
leden-ondernemers hun marktkrachten
bundelen. Zo ontstaat een samenwerking op langere termijn. Daarna noemt hij de vele nieuwe energiecoöperaties als voorlopers van ketens,
die systeem doorbrekend kunnen zijn. Hij gaat echter niet zover als de
associatievorm, die Rudolf Steiner voorstelt en waar juist de drie
belangrijkste economische partijen namelijk producenten, consumenten en
handelaren samen economische besluiten nemen . Een deeluitwerking daarvan vind
je in Parecon-visie van de onderzoekers Albert en Hahnel . zie ook http://solidaire-economie.blogspot.nl/2015/05/parecon-is-het-alternatief-voor.html
Het eigendomsvraagstuk
laat Douben ook geheel buiten beschouwing. Vinden we het rechtvaardig en
economisch zinvol dat bedrijfsmiddelen (alle productiefactoren) in privéhanden
liggen. Kan een enkeling zich zomaar de verworvenheden van hele generaties en
uitvindingen van velen zomaar toe-eigenen? Is dat niet eigendom van de
gemeenschap (dus niet overheid)?
Is het
economisch zinvol dat landbouwgrond, ertsmijnen
en ook hele bedrijven verhandeld kunnen worden? We weten dat monopolisten en oligopolisten de
marktwerking verstoren en consumenten benadelen. Zo kunnen ook
bedrijfseigenaren de belangen van werknemers en consumenten schaden. Al met al
een lezenswaardig boekje maar ik beschouw het meer als een eerste aanzet tot
een meer solidaire economie.
Zie ook http://www.ed.nl/mening/opinie-aanzet-tot-solidaire-economie-1.5825036
Zie ook http://www.ed.nl/mening/opinie-aanzet-tot-solidaire-economie-1.5825036
Geen opmerkingen:
Een reactie posten